لباس پوشیدن در افغانستان: طراحان جوان در کابل خلاق می شوند

لباس پوشیدن در افغانستان: طراحان جوان در کابل خلاق می شوند

رحیبه رحیمی، موسس و طراح اصلی برند لامان، یک برند مد مستقر در کابل.رحیبه رحیمی، بنیانگذار و طراح اصلی لامان، یک برند مد مستقر در کابل عکس: Kathleen Prior/ActionAid.در جامعه‌ای به شدت محافظه‌کار که سال‌ها جنگ ویران شده است، زنان افغان همچنان می‌خواهند در پوشیدن لباس‌های شیک آزاد و مدل لباس افغانی جدید باشند.

یک جریان ثابت از مشتریان از درهای استودیوی مد رحیبه رحیمی وارد می شوند. طرح های جسورانه و پیچیده این دختر 25 ساله بر روی مانکن ها نصب شده و بر روی ریل های اطراف نمایشگاه او در کابل آویزان شده است.رحیمی طراح اصلی و یکی از مالکان Laman است، یک برچسب لباس که او پنج سال پیش در ساخت آن در پایتخت افغانستان کمک کرد.

مشتریان او اکثراً زنان و مردان افغان به همراه چند شهروند خارجی هستند

که در اقتصاد کمک محور کابل کار می کنند.«بسیاری از مواقع ما با مشتریان همکاری و طراحی می کنیم زیرا افغان ها در مد بسیار خوب هستند. حالا هم اگر در خیابان ببینید، می بینید که چگونه افغان ها خلاقیت خود را در رنگ ها و سبک ها بیان می کنند. ما اینجا هستیم تا با طراحی، جزئیات، پارچه به کیفیت این بیان کمک کنیم.من طراحی مد را مطالعه نکرده‌ام، این بر اساس عشق من به رنگ‌ها و الگوها و در معنایی وسیع‌تر، عشق من به فرهنگ و میراث به وجود آمد.»طراحی های او دنیایی دور از آنچه که می توان حداقل در خارج از کشور جنگ زده، هنجارهای مد افغانستان در نظر گرفت. سبک های لباس در این کشور به طور سنتی تحت تأثیر هنجارهای اجتماعی شکل گرفته در طی دهه ها درگیری، خشونت و افراط گرایی بوده است. با این حال، این امر باعث نشده است که نسل جوان افغان‌ها از فراتر رفتن از مرزها و در عین حال تلاش برای احیای صنایع دستی و هنر سنتی جلوگیری کنند.«مد برای من بیانگر یک بیانیه قوی در یک جامعه محافظه کار است. این بیان من به عنوان یک زن و به عنوان یک جوان افغان است. من باید حق داشته باشم رنگ هایی را که می خواهم بپوشم. رحیمی توضیح می دهد که این نشانه آزادی است.رحیمی در مورد طرح های جدید لامان صحبت می کند که بسیاری از آنها در نمایشگاه مد در ماه ژوئن در میلان به نمایش درآمدند.

تبلیغات

لباس‌ها کاملاً سنتی نیستند، بلکه تلفیقی از سبک‌های مدرن با استفاده از پارچه‌های سبک‌تر هستند. او با برداشتن پیراهن‌هایی با دست‌دوزی‌های قدیمی بلوچی-نورستانی و کت‌هایی با لبه‌های چرم دوزی می‌گوید: «ما مد افغانستان را جهانی می‌کنیم و در عین حال برخی چیزها و ارزش‌ها را یکسان نگه می‌داریم. لباس‌های بلند با رنگ‌های روشن وجود دارد که با مهره‌کاری پیچیده و طرح گلدوزی بسیار خاص با لبه‌های تیز، مانند خنجر تزئین شده‌اند.با وجود تنوع، رنگ و تنوع بسیار زیاد، مد افغانی در سطح بین المللی شناخته شده نیست. «تصویری که از دور می‌بینید با زنان برقع و چادر [لباس بیرونی مشکی بلند] است. رحیمی می‌گوید، اما به یک عروسی افغانی بروید و این تصویر خراب می‌شود.با این حال، او از زمانی که شرکت را شروع کرد، متوجه تغییر قابل توجهی در نحوه درک مد افغانی شده است. وقتی در خارج از کشور هستم، واکنش‌های شگفت‌انگیز زیادی نسبت به طراحی‌هایم دریافت می‌کنم، اما این در حال تغییر است. حتی در مد بین‌المللی، تنوع بسیار زیادی وجود دارد - و مد افغانستان در حال یافتن جایگاه خود است.

رحیمی که دوره کارشناسی خود را نیز در رشته مدیریت بازرگانی گذرانده است، اذعان دارد که با وجود رشد، حاشیه سود کم است. "مالی همیشه [خیلی] زیاد نیست، اما ما تاکنون توانسته‌ایم به تعادل برسیم. این هنوز یک تجارت کوچک و متوسط ​​است، با سرمایه گذاری خانواده من، به ویژه پدرم، که به من ایمان دارد. «این فقط در مورد مد نیست، بلکه در مورد ایجاد شغل و توانمندسازی زنان دیگر است. آنها با نام تجاری بسیار رشد کرده اند. برخی از آنها نان آور خانواده خود هستند.Hasina Aimaq، 26 ساله، طراح دیگری که تابوها و کلیشه‌ها را می‌شکند، نیز آثار خود را در نمایشگاه میلان، که در Salone Dei Tessuti تاریخی برگزار شد، به نمایش گذاشت.طرح‌های جسورانه Aimaq مورد تحسین و انتقاد قرار گرفت. امضای او، یک لباس آبی دست دوز با الهام از برقع آبی سنتی که زنان در افغانستان می پوشند، در این کشور بسیار مورد بحث قرار گرفت و خشم بسیاری از افغان های محافظه کار را برانگیخت.

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.